.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لاریجانی: موسوی و خاتمی و کروبی همزمان نمی آیند

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: تئوري وحدت ملي به معناي نامزدي علي لاريجاني يا عبور از احمدي نژاد نيست.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفتگو خبرگزاري فارس، ضمن تشريح عملكرد شش ماهه مجلس هشتم در زمينه وظيفه مجلس در قبال تورم، تشكيل فراكسيون پيشرف عدالت در مجلس، استيضاح هيئت رئيسه فراكسيون اكثريت مجلس، استيضاح وزراي جهاد كشاورزي، آموزش و پرورش و ارتباطات و فنآوري اطلاعات، تاثير كاهش قيمت نفت بر تغيير و تحول اقتصادي، ‌كميته مشترك بين مجلس و دولت و مجلس و قوه قضائيه، نامه اعتراض‌آميز نمايندگان مجلس به لاريجاني در خصوص عدم تشكيل جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، آرايش نيروها در انتخابات آينده رياست جمهوري، تئوري وحدت ملي در انتخابات آينده و سازوكار اصولگرايان در اين انتخابات، تصويب توافقنامه امنيتي عراق توسط پارلمان اين كشور و نامه نمايندگان كنگره آمريكا به مجلس شوراي اسلامي پاسخ داد.

مجلس استراتژي و اولويت‌هاي كاري خاصي را مشخص كرده است

فارس: آقاي دكتر لاريجاني به عنوان اولين سوال، در حال حاضر شش ماه از عمر مجلس هشتم مي‌گذرد كه حدود 2 ماه از آن صرف تصويب اعتبارنامه‌ها و ديگر كارهاي مجلس شد، بفرمائيد تا كنون مجلس چه اقدامات مهمي را در راستاي خدمت‌رساني به مردم انجام داده است؟

- حدود 2 ماه و نيم اوليه از عمر مجلس صرف تشكيل سازمان مجلس يعني تصويب اعتبارنامه‌ها و تشكيل كميسيون‌ها و تعيين اعضاي آنها شد، البته در هنگام تشكيل كميسيون‌ها بحث‌هايي وجود داشت. در همان فاصله، يك كار مبنايي شروع كرديم تا استراتژي مجلس نوشته شود. برخي از دوستان و تك تك كميسيون‌هاي مجلس مطالبي نوشتند و اولويت‌هاي كاري خود را مشخص كردند و مركز پژوهش‌هاي مجلس نظر خود را اعلام كرد و اينها با هم ممزوج و به سند استراتژي مجلس هشتم تبديل شد. نتيجه نهايي را به نمايندگان ارائه كرديم و آنها نيز نظر اصلاحي خود را دادند.

به عنوان مثال به كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات اعلام شد كه در زمينه نظام بودجه‌ريزي، كميسيون اقتصادي در خصوص كنترل تورم، پيگيري اصل 44 قانون اساسي،‌ قوانين تسهيل كننده در امر سرمايه‌گذاري و كسب و كار در كشور، تجديد نظر در قانون تجارت و كميسيون انرژي در زمينه قانون جامع انرژي و اساسنامه شركت نفت و گاز و پتروشيمي چه اولويت‌هايي دارند.

بنابر اين بر اساس آن اولويت‌هاي مجلس در اين فاصله سه ماه بعدي مشخص شد.

اين مسائل در هيئت رئيسه مجلس به يك مجموعه‌اي تبديل و به كميسيون‌ها ابلاغ شد.البته كميسيون‌ها به صورت روتين كارهاي خود را هم انجام مي‌دهند.

تجديد نظر در آئين‌نامه داخلي مجلس كار ديگر ما در اين فاصله زماني بود. بايد توجه داشت كه مجلس 2 وظيفه قانونگذاري و نظارت را بر عهده دارد. ما در زمينه تقنين قوانين خلاء هايي داشتيم كه جدي گرفته نشد. نوع اداره مجلس طوري بود كه زمان زيادي براي تنقيح قوانين وجود نداشت يعني نطق‌هاي قبل از دستور و صحبت‌هاي طولاني نمايندگان در مجلس يك مشكلي را ايجاد كرده بود. مشكل ديگر از بعد نظارت اين بود كه درست است كه نظارت مجلس از طريق سوال و استيضاح انجام مي شود اما وقتي كه اين تيغ به سمت استيضاح كشيده مي‌شود، مطلوبترين راه نيست. ما در وسط بايد راه‌هايي را دنبال كنيم كه تا آنجا كه ممكن است كار به استيضاح نكشد.

ساختار آئين‌نامه مجلس اشكال داشت و اصلاح آن وقت زيادي را گرفت. مرحله نخست اصلاحات انجام شد كه اين به معناي اصلاحات تام آئين‌نامه نيست. اينجانب هم در اين زمينه وقت گذاشتم و در جلسات بررسي آئين‌نامه شركت كردم. آئين‌نامه در صحن مجلس بررسي شد و به نظر من كار مهمي در مجلس صورت گرفت. البته شوراي نگهبان ايرادي بر مصوبات مجلس در اين زمينه گرفت كه رفع شد و اخيرا چند تا ايراد ديگر هم در اين زمينه وارد كرد كه اگر رفع شود مبناي جدي خواهد شد تا از وقت مجلس استفاده بهينه صورت گيرد و مكانيزم نظارت مجلس شفاف و جدي مي‌شود.
در اين اصلاحات مكانيزم‌هاي جديد نظارتي خلق شده كه در آئين‌نامه نبود.

بخش ديگر هم قانون است مثلا بايد اداره تنقيح قوانين داشته باشيم و مسايل قانون نويسي شكل بهتري پيدا كند كه اين مسائل در اصلاحات آئين‌نامه ديده شد.

در طول اين مدت بخشي از وقت مجلس صرف كارهايي همچون بررسي طرح تحول اقتصادي شد و به دليل اهميت اين موضوع كميسيون ويژه‌اي در مجلس تشكيل و تا كنون دو گزارش به مجلس داد البته هنوز مجلس در خصوص اين طرح به يك تصميم قطعي نرسيده و گزارش‌هاي كميسيون بررسي‌كننده طرح تحول اقتصادي حكايت از سوال‌هاي بي‌پاسخ دارد كه هنوز به اين سوالات پاسخ داده نشد. البته طرح مذكور نكات مثبتي از جمله در زمينه گمركات، شرايط بانك‌ها دارد ولي مادة‌المواد اين طرح در خصوص ساختار يارانه‌ها است كه در اين بخش ابهاماتي وجود دارد و مهم‌ترين ابهام در مورد تاثير اين در هزينه‌هاي مردم است، يعني اينكه اين طرح چقدر در هزينه‌هاي مردم تاثيرگذار است كه در اين ميان نظرات متفاوتي ارائه مي‌شود از 20 درصد گرفته تا 70-80 درصد تاثير.

اين در واقع حركت در تاريكي است و بايد ابتدا شفاف و مشخص شود و بعد مكانيزم‌هاي عملي آن را تعيين كرد. بنابر اين يك بحث اين است كه در اين زمينه تفاوت كار كارشناسي وجود دارد كه بايد روي آن بررسي بيشتري صورت گيرد.
كار ديگر مجلس هشتم در طول اين مدت پيگيري‌ كردن قوانين مادر در مجلس از جمله قانون مجازات اسلامي و يا قوانين تخلفات رايانه‌اي بوده كه اين اقدامات در مجلس در حال بررسي است. همچنين قانون صدا و سيما، قانون مطبوعات، قانون NGO ها، و طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري، از ديگر كارهاي مهم مجلس در طول اين چند ماه گذشته بود.

البته مجلس در طول اين مدت سعي كرد تا در مسائل مهم كشور ورود پيدا كند كه از جمله بحث راجع به كنكور كه مشكلاتي را به وجود آورده بود و يا لايحه دولت جهت برداشت 15هزار ميليارد تومان از صندوق ذخيره ارزي براي بانك‌ها كه مجلس مخالف بود.

مجلس در طول اين مدت تلاش كرد تا يك تعامل سازنده و موثري را در مسير كارهايي كه مفيد است، قوانين را تقويت كند و آنجايي كه نقض وجود دارد تا حد امكان اين نقايص را جبران كند، مثلا طرح اختصاص چهار هزار و 500 ميليارد براي خشكسالي كه مجلس آن را طرح درستي مي‌دانست اما پيشنهاد لايحه دولت را ناقص مي‌دانست كه آن را جبران كرد.
البته مجلس آنچه را كه غلط مي‌دانست در مقابل آن ايستادگي كرد مثلا همان بحث 15 هزار ميليارد تومان.

فكر مي‌كنم مجلس هشتم يك استقلال فكري خوبي دارد و در آن افراد خبير، بصير و متخصص خوبي هستند و كسي هم نبايد دنبال اين باشد تا مجلس را از چيزي بترساند. مجلس يك استراتژي مشخص و اولويت كاري معيني دارد و خيلي تحت تاثير بحث‌ها وگفتگوهاي بيروني هم قرار نمي‌گيرد چون نمايندگان مجلس افراد بسيطي نيستند نسبتا يك پيچيدگي دارند چرا كه به هر حال از رقباي انتخاباتي خود پيشي گرفته‌اند، بنابر اين افراد خيلي بسيطي نيستند. فكر نمي‌كنم كه بتوان اينها را فريب داد و تحت فشار افكار عمومي قرار بگيرند. بهتر است مجلس هشتم كه اين طراوت را دارد با آن يك تعامل منطقي و سازگاري را داشته باشند.

مصوبه مجلس در خصوص اوراق مشاركت حادثه مهم اقتصادي در كشور بود

آقاي لاريجاني، قبل از تشكيل مجلس هشتم عده‌اي از اصولگرايان شما را در برنامه‌هايي كه داشتند دعوت مي‌كردند، اما شما آن موقع اعلام كرديد كه ما بايد در مجلس هشتم كارهاي مهم‌تري انجام دهيم، غير از اين نكاتي كه فرموديد، چه كارهاي مهمي تا كنون براي مردم انجام داده‌ايد؟

- نكاتي كه گفتم جدول مهمي از كارهاي انجام شده و در حال انجام مجلس هشتم است يعني اينكه مجلس سيستم نظارتي خود را قوي كند و آنجايي كه حق مي‌داند در مقابل آن بايستد كه اين كار مهمي است. البته كارهاي خوبي در مجلس انجام شده كه برخي از آنها در حال انجام شدن است چون شما رسانه‌ها بيشتر حول مسائل سياسي هستيد،كار مجلس در زمينه مسائل اقتصادي ديده نمي‌شود. مثلا مجلس هفته گذشته در خصوص اوراق مشاركت و اينكه بانك‌ها تا چه سطحي مي‌توانند اوراق مشاركت و نقدينگي را جمع كنند و به جاي اينكه از صندوق ذخيره ارزي پول بگيرند و نقدينگي را پمپاژ كنند از خود مردم بگيرند، مصوبه‌اي داشت كه اين حادثه مهم اقتصادي در كشور بود و مجلس آن را تصويب كرد اين كارها در مجلس در حال انجام شدن است و اگر در كنار هم قرار گيرند نكات برجسته‌اي در آنها وجود دارد.

مسئوليت تورم به عهده دولت است و ربطي به مجلس ندارد

بفرمائيد مجلس هشتم در زمينه تورم و كنترل آن چه كاري انجام داده است؟

- مجلس كار اجرايي نمي‌كند، مسئوليت كار اجرايي بر عهده قوه مجريه است و ربطي به مجلس ندارد و به نظرم قوه مقننه نبايد در اين كار خيلي دخالت كند. ما بايد كمك كنيم تا قوه مجريه موفق شود. قوه مقننه مي‌تواند محدود كند آنجايي كه مي‌بيند تورم در حال زياد شدن است و يا قوانيني وضع كند تا دولت را ملزم كند. البته نبايد قوانين دست و پا گير براي دولت وضع كرد. دولت بايد خودش يك طراحي و برنامه‌ريزي داشته باشد كه به سمت تورم نرود. آنجايي كه لازم باشد مجلس وارد خواهد شد.

قطعا سياست مجلس دامن زدن به تورم نيست و يا اينكه اگر مجلس جايي ناراستي را مشاهده كرد وارد خواهد شد. مثلا همين بحث‌هايي كه در مدت اخير در مجلس در فراز و فرودهاي سياسي بود، مجلس يك صداقت، متانت و شخصيت واقع‌گرا از خود نشان داد كه اين خوب است. قوه مقننه بايد حكمت داشته باشد و هم قدرت براي اجرا. يعني جايي كه احساس مي‌كند حرف حساب گوش داده نمي‌شود، بايد از قدرتش استفاده كند. اين تعريفي است كه مي‌توان از قوه مقننه ارائه كرد.

تشكيل فراكسيون پيشرفت عدالت به معناي انشقاق در جريان اصولگرايي مجلس نيست

آقاي لاريجاني شما رئيس فراكسيون اكثريت مجلس هشتيم هستيد، اخيرا فراكسيوني تحت عنوان فراكسيون پيشرفت و عدالت در مجلس تشكيل شد، عده‌اي آن را به معناي انشقاق و اختلاف ميان اصولگرايان مي‌دانند،‌شما با اين نظر موافقيد؟

- چرا بايد انشقاق بدانيم. استراتژي ما در جريان اصولگرايي نفي هر گونه تفاوت نيست. از زماني كه بحث اصولگرايي در مجلس هشتم شكل گرفت ما استراتژي لازم را نوشتيم. آقايان اين استراتژي را مطالعه كنند. در اين استراتژي اين موضوع به طور شفاف ذكر شده كه در ذيل فراكسيون اصولگرا مي‌توان فراكسيون‌هاي مختلفي شكل بگيرد كه الان فراكسيوني چون رايحه خوش خدمت و ايثارگران در مجلس هستند. البته گروه‌هاي آقاي رضايي كه در مجلس سابق هم بودند يك تيمي براي خود دارند. ما پيش‌بيني مي‌كرديم فراكسيوني در مجلس شكل گيرد. من اشكالي نمي‌بينم كه جريان آقاي باهنر كه اسم آنها جبهه پيروان خط رهبري بوده بيايند به عنوان ديگري كاري ديگري را انجام دهند. كسي جلوي آنها را نگرفته است.

فراكسيوني كه مخل اساس اصولگرايي نباشد ضرري ندارد و اين موضوع در اساسنامه اصولگرايان ذكر شده من فكر مي‌كنم يك نوع وحشتي هميشه در جريان‌هاي اصولگرا وجود داشت كه هر گونه نشو و نمايي به وجود مي‌آيد اول در مقابل آن گارد مي‌گيرند. به نظر من نبايد گارد گرفت بايد تعامل كرد. به هر حال بين آنها يك تفاوت راي سياسي است و اين چند وقت كه من در مجلس هستم اين مطلب كاملا برايم مشهود است. بعضي‌ جاها همگرا مي‌شوند مثلا در بعضي اتفاقات اخير تقريبا همگرا شده‌اند و در بعضي جاها همگرايي حاصل نمي‌شود. مي‌توانند نظرات خود را داشته باشند.
اگر در مسئله مهمي كه فراكسيون اصولگرايان به تصميمي برسد بايد همه تبعيت كنند. چرا كه اين قاعده كار سازماني است. اما خيلي جاها ما وارد نمي‌شويم يعني فراكسيون‌هاي خرد تصميم مي‌گيرند و اين عيبي ندارد. يعني لزومي ندارد ما بگوييم اكثريت و اقليتي داريم و اينها ملزم هستند در اين چارچوب اكثريت و اقليت تصميم بگيرند. ما در ابتداي مجلس هشتم تاكيد كرديم كه نمي‌خواهيم همه تصميم‌گيري‌ها را جنبه سياسي بدهيم. ممكن است يك وقت جنبه سياسي بگيرد ولي هر چه جنبه كارشناسي داشته باشد براي كشور مفيد‌تر است.

برخي دوستان ايراد مي‌گيرد كه چرا فراكسيون در خيلي از مسائل تصميم نمي‌گيرد،‌ بايد گفت كه لازم نيست كه فراكسيون تصميم بگيرد اصلا مشرب فراكسيون اصولگرايان در مجلس اين نيست كه در همه مسائل تصميم بگيرد. ما ممكن است در يك سري مسائل تاثيرگذار و مهم تصميم‌ بگيريم، گاهي هم ممكن است تصميم نگيريم. مثلا در جريان راي اعتماد به صادق محصولي وزير كشور، شوراي مركزي فراكسيون اكثريت به يك جمع‌بندي جامعي نرسيد و پيشنهاد دادند تا مجمع فراكسيون اكثريت تصميم بگيرد. در مجمع هم وقتي اين موضوع بررسي شد 68 نفر راي موافق دادند. در واقع نمي‌خواستند تصميم بگيرند بلكه مي‌خواستند استمزاج كنند. اين موضوع در هيئت رئيسه فراكسيون مطرح و اينگونه تصميم‌گيري شد كه موضوع را به خود اصولگرايان واگذار كنند.

هيچ اشكالي ندارد كه فراكسيون در يك مسئله‌اي به خود اعضا بسپارد تا آنها بين خود و خداي خود و بررسي‌هايي كه انجام مي‌دهد تصميمات نهايي را بگيرند. البته موضوع مهمي باشد فراكسيون تصميم‌گيري مي‌كند كه اين كار را هم انجام دهد.

بنابراين تشكيل فراكسيون را نه تنها خطر نمي‌دانم بلكه اگر اين كار با يك اخلاق درست سياسي باشد ضرر هم ندارد بلكه مفيد هم است. البته بايد توجه داشت تنوعات نبايد بيش از حد باشد چرا كه گسست ايجاد مي‌كند.
من توصيه‌اي به فراكسيون‌هاي خرد مجلس نمي‌كنم ولي فكر مي‌كنم همه آنها جزء اصولگرايان هستند و بوجود آمدن آنها اشكالي ندارد و من مشكلي را نمي‌بينم. آنهايي كه مي‌گويند تشكيل اين فراكسيون انشقاق است بايد دلايل خود را مطرح كنند. سوال اين است كه چگونه فراكسيون‌هاي ديگري كه ذيل فراكسيون اكثريت مجلس وجود دارند، انشقاق نيست.

ما اين موضوع را بي‌رنگ نكرديم مثلا حزب موتلفه يك فراكسيون خرد در مجلس ندارد ولي معلوم است كه عده‌اي از نمايندگان مال حزب موتلفه هستند، اين باعث انشقاق نشده است.

استيضاح هيئت رئيسه فراكسيون اكثريت حرف سبكي است

آقاي دكتر عده‌اي از اعضاي فراكسيون اكثريت نسبت به عملكرد اين فراكسيون در خصوص راي اعتماد به محصولي معترض بوده و خواستار استيضاح هيئت رئيسه فراكسيون هستند، نظرتان را راجع به اين موضوع بفرمائيد.

- اين حرفها، حرفهاي سبكي است. نه تنها هيئت رئيسه فراكسيون اكثريت بلكه مي‌توان هيئت رئيسه مجلس را هم استيضاح كرد كه اين متد و روش خاص خود را دارد و به اين جيغ و فرياد احتياجي ندارد.

در داخل مجلس و در جريان اصولگرا براي استيضاح مكانيزمي وجود دارد، من فكر مي‌كنم كل جريان اصولگرا از يك وحدت خوبي و تصميمات آن از يك عقلانيت كل برخوردار است. ممكن است افرادي و حتي خود من هم از بعضي تميمات اصولگرايان ناراضي باشيم. اين دليل نمي‌شود چون من رئيس فراكسيون هستم همه مطابق نظر من باشند. كار جمعي يعني افراد به تشكيلات تن دهند ممكن است بعضي از تصميمات را من نپذيرم ولي بايد به آن تن دهم ،‌چرا كه كار تشكيلاتي بايد حفظ شود و همه بايد به آن تن دهند ،‌چرا كه تك‌روي نتيجه‌اي ندارد.

نمايندگان تاحد امكان از ابزار اسيتضاح استفاده نكنند

در راهروهاي مجلس نمايندگان طراح استيضاح وزرا اعلام كردند كه استيضاح وزير آموزش و پرورش با 25 امضا، استيضاح وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات با 43 امضا و استيضاح وزير جهاد كشاورزي با تعدادي امضا تحويل هيئت رئيسه مجلس شده است. آيا اين موضوع صحت دارد و نظرتان را در اين زمينه تشريح كنيد.

- با توجه به مدت زمان معقولي كه دولت كه پايان كارش است و هم به اين دليل كه استيضاح در بدترين شرايط رخ مي‌دهد، توصيه من به نمايندگان اين است تا از ظرفيت خود زود استفاده نكنند؛ تا آنجا كه ممكن است موضوع را با گفتگو حل كنند اگر نشد، راه استيضاح در اختيارشان است و نمايندگان اين حق را دارند تا وزرا را استيضاح كنند.

اين استيضاح‌ها در مجلس مطرح است اما همه آنها داراي يك شدت نيست بلكه برخي از دوستان با من صحبت كردند، به همه آنها توصيه كردم تا آنجا كه ممكن است اين فضا را آرام كنند و با وزراي مربوطه جلساتي بگذاريم تا اشكالاتي را كه نمايندگان مطرح مي‌كنند در حد ممكن رفع شود. اما اگر اشكال قابل رفع نبود و اگر به اين نتيجه رسيدند كه ماندن وزير به منافع ملي لطمه مي‌زند مي‌توانند استيضاح كنند و من مانع آنها نمي‌شوم.

بعضي از طراحان استيضاح‌ وزير جهاد كشاورزي با من صحبت كردند،‌ آقاي اسكندري وزير مربوطه نيز با من صحبت كرد تلاش مي‌كنيم تا آنجا كه ممكن است اشكالات مورد نظر نمايندگان رفع شود. كسي را هم مامور گذاشته‌ام تا پيگير اين موضوع باشد.

استيضاح علي احمدي وزير آموزش و پرورش به اين فعالي كه در سوال شما مطرح بود در مجلس مطرح نيست قبل از تعطيلات يك هفته‌اي مجلس به يكي 2 نفر از نمايندگان كه نسبت به موضوع حساس بودند، گفتم كه با مسئولين آموزش و پرورش جلسه بگذارند و تا آنجا كه ممكن است موضوع به استيضاح كشيده نشود.

آنچه در ذهنم است اينست كه با توجه به عمر كوتاه چند ماه دولت و با توجه به اينكه در كشور مسائل مهم ديگري از جمله مسائل اقتصادي مطرح است، بهتر است كه در حد امكان از استيضاح استفاده نشود. اما برخي نمايندگان معتقدند كه مشكلات مردم در بخش كشاورزي حل نشده است.

بنابر اين بايد جلو برويم تا ببينيم وضع چگونه است. اينجانب ضمن اينكه اين را حق نمايندگان مي‌دانم و اگر روزي بخواهند وزيري را استيضاح كنند، ‌من نمي‌توانم مانع آن شوم ولي برادرانه به آنها توصيه مي‌كنم كه تا آنجا كه ممكن است از استيضاح استفاده نكنند.

احتمالا با يك تغيير ديگر در كابينه نبايد كل كابينه راي‌گيري شود

گفته مي شود كه اگر يك وزير استيضاح شود و از مجلس راي اعتماد نگيرد بايد كل كابينه مجددا راي گيري شود، آيا اين موضوع درست است؟

- من فكر نمي‌كنم اين تفسير درستي باشد. چون وزير كشور تاكنون سه بار تغيير كرده. چون يك وزارتخانه بوده از نظر حقوقي يك بار محسوب مي‌شود. فكر نمي‌كنم با يك تغيير بايد براي كل كابينه راي‌گيري شود، البته من نمي‌خواهم نظر جاذبي بدهم. اين موضوع به بررسي حقوقي نياز دارد، ولي كاوش‌هاي حقوقي كه اينجانب با برخي از دوستان داشتم، اين تفسير حقوقي را بيشتر مي‌پسندم اما بايد نظر شوراي نگهبان را هم گرفت.

كميته كارشناسي سه‌ضلعي ميان مجلس، دولت و قوه قضائيه تشكيل مي شود

آقاي لاريجاني كميته مشترك بين مجلس و دولت در چه سطحي كار مي‌كنند و تا كنون چه اقداماتي انجام داده است؟

- كميته كاري مشترك مجلس با دولت و مجلس با قوه قضائيه تشكيل شد. از طرف مجلس، رئيس مجلس، 2 نواب رئيس، رئيس كميسيون مربوطه‌ و از طرف دولت هم 2 معاون رئيس‌جمهور و وزير دستگاه مربوطه در جلسات شركت مي‌كنند. البته گاهي اوقات تعداد روساي كميسيون‌هاي بيشتري از مجلس و تعداد وزراي بيشتري را در جلسات دعوت مي‌كرديم.

تا كنون چندين جلسه مجلس و دولت و جلسه مجلس و قوه قضائيه تشكيل شد و بعضي از تصميمات آن مفيد بود كه موضوعات مهمي در اين جلسات از جمله قانون خدمات كشوري مورد پيگيري قرار گرفت. مشكلات فرآورده‌هاي نفتي هم در اين جلسات مورد بررسي شد.

البته يك مكانيزيم ديگري هم در حال فعال شدن است كه اگر فعال شود تاثيري روي اين مكانيزم مي‌گذارد در واقع به نحوي كميته مشتركي بين سه قوه بوجود مي‌آيد تا بتواند ذيل جلسه سران سه قوه كار كارشناسي كند. هنوز اين موضوع مدون نشد اما در حال فكر كردن روي اين موضوع هستيم تا كميته كارشناسي سه ضلعي تشكيل شود.

جلسات مفاسد اقتصادي بايد هر چه زودتر برگزار شود

آقاي لاريجاني نمايندگان مجلس در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي نسبت به عدم برگزاري اين جلسات معترض بوده و اخيرا نامه‌اي هم به شما نوشته‌اند. تكليف اين موضوع چه شد؟

- تا كنون 2 جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادي برگزار شد و گزارشي هم به ما ارائه كردند. در نامه نمايندگان ذكر شد كه به خاطر سفر بعضي از مسئولين دولتي، اين جلسات تعطيل شد و ما گفتيم اين موضوع را پيگيري كنند تا جلسات زودتر برگزار شود.

شتابزدگي در طرح تحول اقتصادي اثرات منفي در زندگي مردم مي‌گذارد

آقاي لاريجاني فكر مي‌كنيد آيا كاهش قيمت نفت بر طرح تحول اقتصادي تاثير داشته باشد؟

- اجازه بدهيد كميسيون ويژه بررسي‌كننده طرح تحول اقتصادي راجع به اين مسئله به نتيجه برسد و من نمي‌خواهم نظرم روي اين موضوع بر نظرات كميسيون سايه بياندازد. اما حتما تاثير دارد چون قيمت نفت از زماني كه 120 دلار بوده در حال حاضر به زير 50 دلار رسيد. اين مابه‌التفاوت آن چيز كمي نيست. من معتقدم بايد نسبت به طرح تحول اقتصادي و با واقع‌بيني و حوصله مورد بررسي قرار گيرد چرا كه شتابزدگي روي زندگي مردم اثرات منفي مي‌گذارد.

البته بودجه سال آينده هم بايد با دقت تنظيم شود چون منابع تغيير كرده بايد طوري باشد كه كشور بي‌جهت مشكل پيدا نكند و به تورم هم دامن زده نشود.

مركز پژوهش‌هاي مجلس يك بررسي‌هاي عملي براي بودجه انجام داده و ما هم با صاحب‌نظران جلساتي داشتيم كه نرخ پيشنهادي نفت در بودجه چقدر باشد و بودجه چگونه بسته شود.

يكي از نكاتي كه اصرار دارم در مجلس رخ دهد اين است كه حلقه بررسي‌ها را تنگ نكنيم، يعني بايد از نخبگان در بخش خصوصي، بخش عمومي و بخش دولتي كه ممكن است مسئوليت مستقيم هم نداشته باشد استفاده كنيم كه ما در اصلاح آئين‌نامه به اين موضوع توجه كرديم و اگر لازم هم بود از نظرات اين افراد در صحن مجلس نيز استفاده كنيم.

همچنين با برخي از مديران با سابقه كه سالها در زمينه نفت كار كرده‌اند و صاحب ‌نظر هستند، اساتيد دانشگاه و روساي كميسيون‌هاي مجلس در خصوص قيمت نفت جلساتي داشتيم كه اين جلسات مفيد بود كه يك جمع‌بندي‌هايي در اين زمينه انجام شد و مي‌تواند پايه بودجه سال اينده قرار گيرد.

بعيد مي‌دانم كروبي، خاتمي،‌عارف و ميرحسين موسوي با هم در انتخابات حاضر شوند

آق

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.116 seconds.